Information om nyt (WHS-) handicapsystem

I begyndelsen af januar 2021 får vi alle sammen et nyt handicap. Det bliver måske en anelse anderledes end det nuværende. En del vil gå lidt op i handicap. (Grænsen ved 36 forsvinder og neutral zone forsvinder ligeledes).

Systemet betyder, at dit handicap beregnes som et (simpelt) gennemsnit af de 8 bedste af de seneste 20 indberettede scores. Forinden handicap beregnes er alle dine scores (antal slag eller stablefordpoint) omregnet til et såkaldt handicapresultat. Det er det handicap, du har spillet din runde i.

Det nye handicap, du får i januar 2021 beregnes ud fra de seneste 20 indberettede scores fra perioden 2018 til 2020.

Har du mindre end 20 i de 3 år, får du alligevel et (nyt) handicap lige efter nytår. Også selvom du ikke har indberettet et eneste resultat.

Men, for at have et retvisende handicap, er det vigtigt, at scores fra alle runder indberettes.

Spil Golf og indberet scores. Golfbox klarer resten.

I det nye system er handicapgrupperne forsvundet. Regler er ens fra plus-handicap til handicap 54. Neutral zone er ligeledes forsvundet.

Information fra Dansk Golf Union og Golfbox.

På Dansk Golf Unions hjemmeside www.danskgolfunion.dk. Klik på ”informationsmateriale om det nye system”.

Her kan du finde en podcast om det nye system.

www.golf.dk/handicap kan du finde information om det nye system. Blandt andet:

-          Simuleret overgang til det nye handicapsystem.

-          Golfbox funktion til simulering af nyt handicap fra 2021

-          Handicapsystemet fra A-Z. (online kursus)

-          Folder om beregning af handicap

-          Sådan opdateres dit handicap fra 1. januar 2021

-          Og endnu mere.

Golfbox sender mandag den 14. september en meddelelse til alle golfspillere, der viser, hvordan det nye scorearkiv ser ud (se den allerede på link ovenfor). Der vil også være en beregning af handicap efter det nye system, baseret på de seneste 20 scores, der er i dit nuværende scorearkiv.

Odder Golfklub vil senere informere direkte til medlemmerne i klubben ved artikler i klubbladet GOLFEN, der udkommer i november 2020 og i nyheder på hjemmesiden, når der er nyt.

En populær version vil komme på hjemmesiden omkring nytår under ”golf- & handicapregler”.

Eventuelle spørgsmål kan rettes på mail til ole@willemann.dk eller sms til 20913215

Ole Willemann

Handicapudvalget.