Information vedr. svampeangreb på greens.

Kære medlemmer.
Som de fleste af jer nok har lagt mærke til, har vi skader efter svampeangreb i greens.
Nogle greens er mere ramt end andre. De første angreb så vi allerede midt i september, hvor vi stadig havde god vækst i græsset, så de skader voksede hurtigt sammen igen.

Svampemidler må først bruges fra 1. oktober. Vi sprøjtede greens med svampemiddel (Proline) første gang 15. oktober da der var et vejrskifte der havde indflydelse på udvikling af svamp.
Denne behandling virkede godt i ca. 14 dage inden der igen kom et angreb.
Proline må bruges to gange om året, og anden gang blev kørt ud 2. november. Allerede dagen efter kunne vi konstatere nye svampeangreb.
Vi har et middel tilbage, Switch, som vi må bruge. Når det er kørt ud er det ikke tilladt at bruge mere.
Derfor vil vi gerne vente så længe som muligt med at køre dette ud så vi har en beskyttende effekt så længe som muligt.
Derudover gør vi alt i løbet af året for at begrænse svampeudbrud igennem de arbejdsprocesser der udføres på greens.

Husk - der kan være store lokale og regionele forskelle på en green/golfbane, og som følge deraf også forskel på de svampeangreb der kommer.
I forhold til bekæmpelse er vi begrænset af gældende lovgivning, og i fremtiden bliver det kun yderlige begrænset hvad klubberne må bruge af bekæmpelsesmidler.

Mange hilsner
Greenkeeperne